A Balaton Magyarország és Közép-Európa legnagyobb édesvízi tava. Mivel Magyarországnak nincs tengeri kapcsolata, ezért a magyarok úgy hívják: „magyar tenger”. Siófok a tó déli partjának közigazgatási, gazdasági és turisztikai fővárosa, a tó partján fekszik. A Balaton minden magyar számára különleges jelentőségű táj, kincset érő és geológialilag is különleges országrész. A Sió-csatorna Siófok város központjánál éri el a Balatont. A tó Sió-csatornán keresztül történő mesterséges vízszintszabályozása kb. 160 éves múltra tekint vissza. Ebben voltak átfogó és kisebb mértékű beavatkozások.
Siófok központjában, a Sió-csatorna balatoni torkolatánál található a két stratégiai jelentőségű vízügyi műtárgy, a vízszint- szabályozó zsilip és hajózsilip, amelyek egy szigetet zárnak közre a siófoki kikötő területén belül. A siófoki sziget üzemi terület, itt működik a Balaton vízügyi szabályozó rendszere és a hajódokkokban a Balatonon közlekedő nagyhajók, uszályok, vízi munkagépek üzemszerű karbantartása. A rekonstrukciót megelőzően a sziget a társadalom számára elzárt terület volt. Történelmileg a műtárgyak és az általuk közrezárt sziget távolabb estek a város központi részétől, de a város expanziójával ez a körzet már a település központi részéhez csatlakozott, az üdülő és szabadidős kikötői centrum részévé vált.
A siófoki vízszintszabályozó műtárgy és hajózsilip rekonstrukciója két stratégiai célt szolgált. Az egyik, hogy a Balaton vízszintje a jelenkor változó klimatikus viszonyai közepette is megfelelő reaktivitással szabályozható legyen. A másik, hogy a Balaton hajóforgalma, a leromlott állapotú Sió-csatorna teljes mederrekonstrukciója által újra összeköttetésbe kerülhessen a Duna hajóforgalmával. Maguk a nagy műtárgyak mérnöki létesítmények.
2017-ben megbízást kaptunk annak vizsgálatára, hogyan lehet a tervezett mérnöki létesítményeket és a nagy teherbírású betonpartokat, a kiszolgáló-irányító épületet építészetileg és tájépítészetileg a városi kontextusba illeszteni és megformálni?
A kérdésre 2017-ben adott építészeti válaszaink a tervezés során a designkoncepció sarokköveivé váltak:
» Identitás: a siófoki szigeten üzemel a Balaton egyetlen hajódokkja, hajójavító műhelye – EBBŐL AZ IPARI IDENTITÁSBÓL KELL INSPIRÁLÓDNI!
» Integrálni kell a szigetet a város életébe, legyen a sziget a társadalom számára is látogatható, multifunkciós közösségi tér – LEGYEN A SZIGET MINDENKIÉ!
» Teremtsük meg a lehetőségét kerékpáros út átközlekedésének a zsilipen – LEGYEN A TÉR MINDENKIÉ!
» Teremtsünk kapcsolatot a sétahajó-kikötő és a város között ezzel az új városi köztérrel – LEGYEN A PART MINDENKIÉ!
» Mutassuk meg a társadalom számára, hogyan működik a „magyar tenger” vízszintszabályozó rendszere – LEGYEN
A MŰTÁRGY MINDENKIÉ!
» Az újonnan kialakított partoknál az emberek kerülhessenek elérhető közelségbe a Balaton víztükréhez – LEGYEN A VÍZ MINDENKIÉ!
» Teremtsünk egy trendi, fiatalok számára vonzó új közteret – LEGYEN AZ ÉLMÉNY MINDENKIÉ!
Tehát az építészeti megközelítés mindvégig egy parkosított köztérben úszó tárgycsoport víziója volt. Ezért a masterplanon a gyalogos és kerékpáros közlekedési útvonalak lettek az elsődlegesek és a gépkocsi-közlekedési útvonalak lettek a másodlagos megjelenésűek. A gyalogos útvonalak átmetszik a közúti közlekedés nyomvonalait. Az utakat mindenütt zöld felületek kísérik, a növénytakarót a hídon is átvezettük. A beton partburkolatok tábláinak véletlenszerű osztása a hely többféle irányultságát tükrözi. A szemlélődés iránya itt nem egypólusú, sokféle fókusz lehetséges.
A kezelőépületet a két zsilip közé helyeztük el, ahonnét minden irányban betekinthetőek a műtárgyak. A létesítményeket minden oldalról interaktív park veszi körül, melyet a Balaton környékének őshonos flórájával telepítettünk be, ügyelve a klímaváltozás miatt előtérbe kerülő fenntarthatóság kérdésére. Miközben a kezelőépületben folyik a vízszabályozási szakmai munka, addig az épület teteje a köztér meghosszabbításával kilátópontként működik. Ha a konzolosan előrenyújtott tető lépcsőjén fölmegyünk, elénk tárul a Balaton északi partjának páratlan szépségű panorámája.
Az épület hő- és energiaellátását napelemekkel támogatott geotermikus talajszondarendszer biztosítja, átlagos üzemelési energiamérlege zéró.
A zsilipek nagyméretű vasbeton elemeit építészetileg úgy terveztük meg, hogy a térszint alatti részek igazodnak az infrastruktúra szigorú rendszeréhez és a térszint feletti vasbeton szerkezetek formálását a környező hajókikötő történelmi vitorlás cirkálóhajóinak áramvonalas formái inspirálták.
A parkban a köztéri padokat a partfal építéséből megmaradt újrahasznosított acél szádfalpallókból alakítottuk ki és a kezelő- épület elé egy Balaton-makettet terveztünk, amelyen gyermek és felnőtt egyaránt el tudja játszani a Balaton vízszintszabályozását a zsilipek másolatának kézi mozgatásával. A park északi részében a régi elbontott műtárgyak újrahasznosított rácsos acéltartóiból készült térkompozícióba helyeztük el a zsilipek múltját bemutató képregény-installációs táblákat. A park fái, a betonpartok és a műtárgyak éjszakai díszvilágítást kaptak.
Projekt megnevezése: Siófoki nagy műtárgyak rekonstrukciója és üzemviteli épület
Projekt címe: Siófok hrsz. 6764
Megvalósulás éve: 2023. november
Masterplan: Térhálózat – Korompay Attila
Generáltervező: Sbs-Komir – Benedek András
Felelős építész tervező: Térhálózat – Korompay Attila
Tervezőcsapat: Korompay Attila, Hatvani Ádám
Építész munkatárs: Ördög Evelin
Tájépítészet: VK Stúdió – Varga Tibor
Szerkezettervező: Korompay Balázs, Pataki Gergely
Megrendelő: Közép-Dunántúli Vízügyi Igazgatóság
Fotó: Viktorin Krisztián – Sugar and Salt
Drónfotó: Pásztor Gábor
Látványtervek: Homologue – Ölbey Zoltán