Elindult a kötelező tervezői felelősségbiztosítás online bejelentő felülete

A 2024 októberétől hatályba lépett 266/2013. (VII. 11.) Kormányrendelet módosítása az építészeti-műszaki tervezői szakmagyakorlási tevékenység engedélyezésének és folytatásának feltételeként előírja a kötelező tervezői felelősségbiztosítás meglétét. Teljesítésére az átmeneti rendelkezések január 15-ig adtak haladékot.

A MÉK 2024 decemberében elfogadta a kötelező felelősségbiztosítás ellenőrzésével kapcsolatos eljárási rendet, 2025 májusától pedig lehetővé vált a szakmagyakorlók online nyilatkozattétele!

Az építészeti-műszaki (beleértve az építészeti, belsőépítészeti, tájépítészi és tűzvédelmi) tervezési és tervezői művezetési szakmagyakorlási tevékenységet (továbbiakban tervezési tevékenység) végző, illetve a szakmagyakorlási engedélyt benyújtó kamarai tag a MÉK e-Ügyintézési felületén keresztül tudja kötelező tervezői felelősségbiztosítással kapcsolatos ügyeit intézni. Az adminisztrációs felület [Biztosítások kezelése] modul kizárólag ügyfélkapun keresztüli belépéssel érhető el, MÉK- azonosító (e-mail-cím és jelszó) használatával nem.

Az e-Ügyintézési rendszer közvetlen elérhetősége: https://eugyintezes.mekon.hu/

Az ellenőrzésre vonatkozó kamarai szabályzat innen érhető el: https://mek.hu/id-48234

A kötelező felelősségbiztosításra vonatkozó tájékoztatás innen érhető el: https://mek.hu/id-48237

Kérjük a nyilatkozatok beküldése előtt olvassák el a kötelező felelősségbiztosításra vonatkozó általános tájékoztatónkat!

Egy nyilatkozat rögzítésénél az alábbi tervezési szakmagyakorlási tevékenység formák közül egy választható ki:

1. Adószámos magánszemély

2. Egyéni vállalkozó

3. Alkalmazott

4. Nem végez felelősségbiztosításhoz kötött tevékenységet.

Amennyiben a kamarai tag nem kizárólag egy vállalkozási formában folytat tervezői szakmagyakorlási tevékenységet, akkor minden tervezői tevékenység formára, vagy minden vállalkozására (önálló adószámos magánszemély, egyéni és/vagy társas vállalkozások, alkalmazotti munkaviszonyok) tervezői felelősségbiztosítással, felelősségbiztosításokkal kell rendelkeznie, és mindegyik biztosításának évfordulóját követő 8 napon belül (ezek lehetnek különböző időpontok is), fedezetigazolást kell benyújtania.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy minden egyes vállalkozási formára külön-külön kell a nyilatkozatot megtenni, illetve a szükséges dokumentumokat csatolni. A beküldést követően a rendszer – amennyiben a tagnyilvántartásban szerepel e-mail- cím – a beküldésről értesítést küld (tagjaink a hivatalos tagnyilvántartásban, illetve névjegyzékben szereplő adataikat az e-Ügyintézésen belül tudják ellenőrizni, eltérés esetén a területi építész kamara tudja az adatokat korrigálni).

A területi kamarai titkárok számára korábban megküldött fedezetigazolások és nyilatkozatok – amennyiben azokat a szakmagyakorló hiánytalanul nyújtotta be – a következő hónapokban fokozatosan feltöltésre kerülnek az online rendszerbe!

A rendszer a biztosítási forduló lejárta előtt 8 nappal emlékeztető e-mail-értesítést küld a kamarai tagnak (amennyiben a tagnyilvántartásban rögzítésre került e-mail-cím). A kötelező felelősségbiztosítás meglétét az illetékes területi kamara a jogszabályok szerint ellenőrzi!

A konkrét nyilatkozatokkal, ügyintézéssel kapcsolatos kérdésekkel kérjük, közvetlenül a területi kamarájukat keressék.

A rendszer üzemeltetésével kapcsolatos kérdéseiket a segitseg@mek.hu oldalra küldheti el.
A felmerülő kérdéseket, válaszokat összegyűjtve a honlapunkon tesszük majd közzé.

Kovács Zsófia
MÉK főtitkár